Person

Dr.

Barbara Uppenkamp

Research Assistant

Portrait of Research Assistant Barbara Uppenkamp
Chair of Architectural History

Address

Building: 1080 Reiff-Museum

Room: R 118

Schinkelstraße 1

52062 Aachen

Consultation-hour

upon consulation
 

Barbara Uppenkamp is part of the research team of the DFG-funded project "Church and City in a Heptagon", which investigates the genesis, shape and significance of the Belgian pilgrimage site Scherpenheuvel.

 

Curriculum Vitae

Studies in Art History and Philosophy at the University of Hamburg | 1991 Magister Artium | 1993-1995 Fellow of the graduate programme "Political Iconography" in Hamburg | 2001 Doctorate with a work on the Wolfenbüttel pentagon | 2000-2002 Research assistant at the Weser Renaissance Museum Schloss Brake, Lemgo | 2002 Exhibition "Hans Vredeman de Vries und die Renaissance im Norden" at the Weser Renaissance Museum Schloss Brake, Lemgo and the Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen | 2003-2004 Guest lecturer at the Department of Art History at the University of Hamburg and at the University of Lüneburg | 2004-2005 Lecturer at the Department for History of Art and Architecture of the University of Reading | 2005-2006 Postdoctoral fellow of the Getty Foundation, Los Angeles | 2007-2011 Research on Rubens as an architectural expert | 2008-2011 Research assistant at the Department of Art History of the University of Hamburg | Research project on the architecture and interior decoration of the Lüneburg town hall | 2011 Exhibition "Palazzo Rubens: The master as architect" at the Rubens House, Antwerp | 2012-2014 Research assistant at the Kunsthochschule Kassel | 2016-2017 Adjunct junior professor for architectural history at the Department of Art History of the University of Hamburg | 2016-2018 Guest lecturer at the HFBK Hamburg | Since 2018 Guest lecturer at the Department of Art History of the University of Hamburg | Since May 2019 Research assistant at the Chair of Architectural History of RWTH Aachen University under Univ.-Prof. Dr.-Ing. Anke Naujokat

 

Research

Current Research Project

Scherpenheuvel. Church and City in a Heptagon. (DFG-funded 2018-2021)

Completed Research Projects

Palazzo Rubens: The master as architect
The architecture and interior decoration of the Lüneburg town hall
The city built as a picture

Main Research Areas

Art and architecture of Renaissance and Baroque in Northern Europe | Transfer of artistic ideas | History of urban planning | Art history of Hamburg and Northern Germany | Modernist architecture | Intersections of art and natural sciences

 

Main publications

Books

Barbara Uppenkamp, Jörg Schilling: Der Zentralschlachthof 1892 bis heute, Hamburg 2017. (= hamburger bauhefte, 19)

Barbara Uppenkamp, Ben van Beneden: Palazzo Rubens. De Meester als Architect, Brüssel 2011.

Barbara Uppenkamp: Das Pentagon von Wolfenbüttel. Der Ausbau der welfischen Residenz 1568‑1628 zwischen Ideal und Wirklichkeit, Hannover 2005. (= Veröffentlichungen der historischen Kommission für Niedersachsen und Bremen, 229)

Barbara Uppenkamp, Heiner Borggrefe (eds.): Kunst und Repräsentation. Beiträge zur europäischen Hofkultur im 16. Jahrhundert, Bamberg/Lemgo 2002. (= Materialien zur Kunst- und Kulturgeschichte in Nord- und Westdeutschland, 29)

Heiner Borggrefe et al. (eds.), Heiner Borggrefe, Thomas Fusenig und Barbara Uppenkamp (red.): Hans Vredemann de Vries und die Renaissance im Norden, Munich 2002.

Articles

Barbara Uppenkamp: Rubens’s palazzetto in Antwerp, in: A. Tacke and T. Schauerte (eds.), Bildende Künstler müssen wohnen wie Könige und Götter: Künstlerhäuser im Mittelalter und der frühen Neuzeit, Petersberg 2018, p. 218-232.

Barbara Uppenkamp: Die Statua Danielis: Zeit als politische Eschatologie im Heiligen Römischen Reich, Visual Past, in: J. Bracker and T. Jegodzindski (eds.), Bilder: Zeitzeichen und Zeitphänomene | Images: Signs and Phenomena of Time, 2017, p. 499-523. (= A Journal for the Study of Past Visual Cultures, 4)

Barbara Uppenkamp: Fürstliche und adelige Schlossbauten als Orte symbolischer Kommunikation von Gewinnern und Verlierern, in: J. Lampe (ed.), Gewinner und Verlierer in Medien der Selbstdarstellung – Bilder, Bauten, Inschriften, Leichenpredigten, Münzen, Medaillen und öffentliche Bekenntnisschriften im 16., 17. und frühen 18. Jahrhundert, Wiesbaden 2017, p. 45-58.

Barbara Uppenkamp: ‘Indian’ motifs in Peter Paul Rubens’s The martyrdom of St Tomas and The miracles of Saint Francis Xavier, in: T. Weststeijn und F. Scholten (eds.), Netherlandish Art in its Global Context, 2016, p. 111-139. (= Netherlands Yearbook for History of Art | Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek, 66)

Barbara Uppenkamp: Heinrich Julius als Bauherr. Der Ausbau der Residenz und der Residenzlandschaft, in: B. Bei der Wieden, U. Gleixner and W. Arnold (eds.), Herzog Heinrich Julius von Braunschweig-Wolfenbüttel (1564‑1623): Politiker und Gelehrter mit europäischem Profil, Braunschweig 2016, p. 110-128.

Barbara Uppenkamp: Gilles Coignet: A Migrant Painter from Antwerp and His Hamburg Career, in: K. de Clippel and F. Vermeylen (eds.), Cultural Transmission and Artistic Exchanges in the Low Countries, 1572‑1672. Mobility of artists, works of art and artistic knowledge, 2015, p. 57‑111. (= De Zeventiende Eeuw, 31)

Barbara Uppenkamp: Representation of History: The Four Empires and the Statua Danielis in the Castle of Güstrow, in: B. Johannsen and K. Ottenheym (eds.), Beyond Scylla and Charybdip. European Courts and Court Residences outside Habsburg and Valois/Bourbon Territories, 1500‑1700, Copenhagen 2015, p. 250‑262.

Barbara Uppenkamp: Daniel Frese. A Renaissance cartographer to be discovered, in: The International Map Collectors’ Society Journal IMCoS 141 (2015), p. 17‑25.

Barbara Uppenkamp, Ben van Beneden: Rubens and Antiquarianism. New thoughts on the two versions of the Massacre of the Innocents, in: T. Weststeijn (ed.), Art and Knowledge in Rome and the Early Modern Republic of Letters, Turnhout 2014, p. 139‑176. (= Fragmenta, Journal of the Royal Netherlands Institute in Rome, 5)

Barbara Uppenkamp: Politische Ikonographie im Rathaus zu Lüneburg, in: Joachim Ganzert (ed.), Das Lüneburger Rathaus. Ergebnisse der Untersuchungen 2008 bis 2011, Petersberg 2014, p. 247‑353.

Barbara Uppenkamp: Roll- und Beschlagwerk in der „Weserrenaissance“, in: G. U. Großmann und P. Krutisch (eds.), Baudekoration als Bildungsanspruch, Marburg 1993, p. 9‑119. (= Materialien zur Kunst- und Kulturgeschichte in Nord- und Westdeutschland, 5)

 

Talks (Selection)

The Tomb Monument of Edo Wiemken in Jever | Symposium Rulers on Display, Center for Renaissance and Reformation Studies, Toronto, April 26 to 27, 2019.

Rubens and Italian Architecture | Symposium Rubens e la cultura italiana: 1600-1608, Università di Roma Sapienza/Università degli Studi di Teramo/Polo Museale di Lazio, Palazzo Venezia/Musei Capitolini, Rome, December 17 to 19, 2018.

Kulturtransfer um 1600: Die niederländischen Wurzeln des Hamburger Barock | Deutsche Stiftung Denkmalschutz, Gemeindehaus der Hauptkirche St. Michaelis Hamburg, November 14, 2018.

Dutch and Flemish paintings in a seventeenth century Hamburg collection | Conference: Collecting Dutch and Flemish art in Germany, ANKK and RKD, Den Haag, October 18 to 20, 2018.

Die Familie Rantzau als Auftraggeber von Skulptur im 16. und 17. Jahrhundert | Conference: Wissenstransfer und Kulturimport in der Frühen Neuzeit. Die Niederlande und Schleswig-Holstein, Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum Schloss Gottorf, Schleswig, September 12 to 15, 2018.

Vanitas and Luxuria as pictorial subjects among Netherlandish expatriates in Hamburg | Conference: Historians of Netherlandish Art, Gent, 24-26 May 2018.

Daniel Frese: Der Maler als Kartograph von Raum und Zeit | Museum Lüneburg, May 9, 2018.

Entschuldigung, Sie haben da ein totes Tier in Ihrem Essen… | Symposium: Metabolismen – Nahrungsmittel in der Kunst, Warburg Haus Hamburg and Dieter-Roth-Museum Hamburg, November 16 to 17, 2017.

Eine Akademie gründen – warum nicht? Antithesen anhand von zwei europäischen Standorten | Symposium: Die Kasseler Kunstakademie – Diskurse aus der Gründungsphase vor 240 Jahren, Kassel, November 2 to 4, 2017.

David Kindt (1580-1652) | Conference: Masters of mobility: cultural exchange between the Netherlands and Germany in the long 17th century, Rijksmuseum Amsterdam and Rijksdienst voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) Amsterdam/Den Haag, October 8 to 9, 2017.

Historische, formale und materielle Aspekte des Edo-Wiemken-Grabmals zu Jever: der status quaestionis | Conference: Adelige Bestattungskultur im deutsch-niederländischen Küstenraum, Schlossmuseum Jever, September 14 to 15, 2017.

Luther und die Macht: Transformation des Kirchenraums im Zuge der Reformation | Auftaktveranstaltung zum Tag des offenen Denkmals: Kirche, Staat und Bürgertum – Macht und Pracht in Hamburg, St. Jakobikirche Hamburg, September 8, 2017.

Unvollendete Gedanken zu einer möglichen Geschichte der ökologischen Kunst | Auftaktworkshop: Neue Ansichten! Kunst – Kultur – Wissenschaft – Nachhaltigkeitspolitik im Dialog, artist-in-residence grant on Vilm island 2017, Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau and Reaktorsicherheit, Internationale Naturschutzakademie Vilm, June 8 to 10, 2017.

Refugee artists discuss their work | Symposium: Flüchtige Bilder/Fleeing images: affect // representation, Universität Hamburg, December 1 to 3, 2016.

Vredeman, Coignet & Co.: Niederländische Künstler in Hamburg und ihre Netzwerke | Jahrestreffen des Arbeitskreises Niederländische Kunst- und Kulturgeschichte ANKK Kunst als Impulsgeber für Künste und Wissenschaften, Hamburg, October 13 to 15, 2016.

Welf princes and princesses in sixteenth century princely and patrician manuscripts from Lueneburg | Workshop: Pictures, Parchment & Paper: illustrated books and manuscripts in early modern Germany, Universität Cambridge, May 5, 2016.

Die Statua Danielis: Zeit als politische Eschatologie im Heiligen Römischen Reich | Conference: Bilder. Zeitzeichen und Zeitphänomene, Universität Hamburg, November 12 to 14, 2015.

Nils Norman: The Folly of George III | Stiftung und Kunstverein Springhornhof Neuenkirchen, September 12, 2015.

The Rubens House in Antwerp (with B. van Beneden) | Conference: „Bildende Künstler müssen wohnen wie Könige und Götter“ – Künstlerhäuser im Mittelalter und der Frühen Neuzeit, Nuremberg, June 11 to 14, 2015.

Barock und Klassik in den Bildarchitekturen des Peter Paul Rubens | 16. Internationaler Barocksommerkurs der Stiftung Bibliothek Werner Oechslin, Einsiedeln, June 21 to 25, 2015.

Space, Time and Spectacle in the Rantzau Plate (1587) | Theatre of the World in Four Dimensions, The 26th International conference on the History of Cartography (ICHC), Antwerpen, July 12 to 17, 2015.

Schlösser als Orte symbolischer Kommunikation von Gewinnern und Verlierern | 50. Deutscher Historikertag, Sektion Gewinner und Verlierer in Medien der Selbstdarstellung – Bilder, Bauten, Inschriften, Leichenpredigten, Münzen, Medaillen und öffentliche Bekenntnisschriften im 16., 17. und frühen 18. Jahrhundert, Göttingen, September 23 to 26, 2014.

Gilles Coignet: a painter from Antwerp in Italy, Amsterdam and Hamburg | Conference Cultural Transmission and Artistic Exchanges in the Low Countries, 1572‑1672. Mobility of artists, works of art and artistic knowledge, Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam, April 10 to 14, 2014.

Rubens’s Reception of Roman Architecture | The Renaissance Society of America Annual Meeting, Section Foreigners in Rome, New York, March 27 to 29, 2014.